87 % van de Nederlandse kinderen in de leeftijd van 13 tot 16 jaar heeft een persoonlijke pagina op een netwerksite. Daarmee is Nederland koploper in Europa. Social media is daarom een uitstekend middel om je lessen aantrekkelijker en interactiever te maken voor je leerlingen.
Lees verder over 8 tips om social media te gebruiken in de klasVaak denken we voor een ander en reageren we ook op dezelfde manier in een bepaalde situatie. Je wil de ander helpen, troosten, opbeuren of advies geven, maar je bereikt er het tegenovergestelde mee. De ander wordt nog verdrietiger, bozer of klageriger. Doe eens gek en pak het anders aan. In onderstaande situaties lees je hoe je het anders dan anders kunt doen.
Welke studie -en motivatietips geef jij mee aan ouders van je leerlingen?
Rond de leeftijd van 25 jaar is het brein pas volledig uitontwikkeld.
En juist daar zit nu alles waar we als ouders en docenten zo’n last van hebben, maar nu meer inzicht in hebben:
Drie onderdelen van docentgedrag die van invloed zijn op het leren en het gedrag van leerlingen zijn:
Lees verder over Wat maakt jou een goede docent?
Uit onderzoek uitgevoerd door Carol Dweck (sociaal psychologe) blijkt dat er twee verschillende mindsets (geesteshoudingen of zelfbeelden) voor motivatie bestaan:
Er zijn mensen die menen dat bepaalde persoonlijke eigenschappen (bijvoorbeeld intelligentie) nagenoeg stabiel, vaststaand en onveranderlijk zijn. Dit is de fixed of statische mindset. Mensen met een fixed mindset hebben de overtuiging dat hun intelligentie "nou eenmaal is wat het is" en dat deze niet kan verbeteren. Na falen of tegenslag geeft men op.
Aan de andere kant zijn er mensen die hun intelligentie zien als spierkracht. Door inzet en training geloven zij dat hun mentale capaciteiten kunnen vergroten. Dit is de groeimindset.
Hoe komen we aan de ene of andere geesteshouding of mindset?
Lees verder over Hoe motiveer jij je leerlingen?Iedere school heeft ieder jaar wel een lastige klas. Voor een docent is het vaak niet makkelijk om dit te erkennen en te bekennen aan de schoolleiding. Niet in de laatste plaats omdat de schoolleiding het probleem waarschijnlijk toch weer bij de docent teruglegt.
Daarom gebeurt er vaak pas iets als de situatie al uit de hand is gelopen, met geschorste leerlingen, klagende ouders en zieke docenten als gevolg.
Wat kun je doen?
Lees verder over De lastige klas