Fotolia 35580924_XSUit onderzoek uitgevoerd door Carol Dweck (sociaal psychologe) blijkt dat er twee verschillende mindsets (geesteshoudingen of zelfbeelden) voor motivatie bestaan:

 

Er zijn mensen die menen dat bepaalde persoonlijke eigenschappen (bijvoorbeeld intelligentie) nagenoeg stabiel, vaststaand en onveranderlijk zijn. Dit is de fixed of statische mindset. Mensen met een fixed mindset hebben de overtuiging dat hun intelligentie "nou eenmaal is wat het is" en dat deze niet kan verbeteren. Na falen of tegenslag geeft men op.

 

Aan de andere kant zijn er mensen die hun intelligentie zien als spierkracht. Door inzet en training geloven zij dat hun mentale capaciteiten kunnen vergroten. Dit is de groeimindset.

Hoe komen we aan de ene of andere geesteshouding of mindset? 

Heel veel ligt aan je ouders of vroege leerkrachten en hùn invalshoek. Bij ouders of docenten die sterk controlerend optreden, door bijvoorbeeld veel uit handen te nemen, ontwikkelen kinderen vaker de fixed mindset. Hoe goed bedoeld de ouder ook ingrijpt, de ongevraagde hulp wordt door een kind vaak opgevat als zou het de capaciteiten of de aanleg missen om het zelf te doen. Wanneer deze ouders of docenten, die zelf denken dat intelligentie vaststaat, hun kinderen prijzen, oordelen ze vaak in termen van de aanleg van het kind: "Had je geen fouten in je toets? Wat ben je toch een slimme meid!"

Ouders en docenten die uitgaan van de groeimindset, zijn meer geïnteresseerd in het leerproces., het proberen, de inzet. Door wanneer het kind vertstikt raakt in een probleem bijvoorbeeld alleen hints te geven en het kind het zelf te laten uitzoeken, stimuleren ze het eigen leerproces van het kind en geven ze signalen af dat inzet belangrijk is tot een doel te komen.

 3 motivatietips voor docenten:

  1. Leer je leerlingen inzet de waarderen

Net als ouders hebben de oordelen van docenten een belangrijke invloed op leerlingen. Probeer leerlingen zoveel mogelijk aan te spreken vanuit de groeimindset. Wanneer je feedback geeft, richt je dan op het leren, het proces. Complimenten geven mag, maar prijs dan iemands inspanning of leerstrategie die hij gekozen heeft. Niet iemands intelligentie, want dat kan makkelijk tegen je keren: een nadruk op intelligentie duwt leerlingen in de richting van de fixed mindset, het maakt ze eenzijdig gefixeerd op prestaties en maakt hen kwetsbaar wanneer ze falen.

  2. Leer je leerlingen uitdagingen op te zoeken 

Niemand schiet er iets mee op, wannneer leerlingen worden geprezen om goede prestaties bij taken die te makkelijk voor ze zijn. Te makkelijk werk doen is zonde van de tijd. Leer je leerlingen dat het leuk is een uitdaging aan te gaan en dat het spannend is om te zoeken naar strategieën om de uitdaging te lijf te gaan.

  3. Breng je leerlingen liefde voor het leren bij 

Een cijfer voor een toets kan je helpen te zien hoe ver je gevorderd bent en wat je nog kunt leren. Mijn dochter (zit in de brugklas) haalde in november een 5,5 voor een practicum biologie. Iedere les vraagt ze de docent of ze dit practicum in mag zien, zodat ze weet wat ze de volgende keer anders kan doen. De docent heeft haar tot op heden geen inzage gegeven... Zelf heb ik in een klas "open vragen stellen" behandeld. Op een gegeven moment zei een leerling:"Hee juf, hier heb ik in mijn gewone leven ook iets aan!" Leer je leerlingen zich niet blind te staren op alleen cijfers. Het gaat uiteindelijk om de lol in het leren!

En eh...hoe zit het met je eigen zelfbeeld en leerhouding? Fixed mindset of groeimindset?

Wil je meer weten over hoe je leerlingen motiveert? Neem dan contact met me op. Ik kom graag vrijblijvend bij jou op school praten over hoe je leerlingen motiveert, hoe je je lessen aantrekkelijker kunt maken en de leerlingen kunt activeren en inspireren.