Proces begeleiden LoopbaanlerenDirecties, decanen, ontwikkelaars van de nieuwe profielen zijn heel hard aan het nadenken op welke manier ze een goed profiel of meerdere profielen kunnen neerzetten. Maar we denken er ook over na op welke manier we LOB de juiste plek kunnen geven in het curriculum. LOB wordt geen los mentorlesje meer, maar onderdeel van het curriculum in het kerndeel van het profiel. Vmbo-scholen moeten aan kunnen tonen dat leerlingen binnen het school curriculum voldoende aandacht hebben besteed aan LOB en de vijf loopbaancompetenties.

Voor een decaan betekent dit niet alleen meedenken over de invulling van LOB in het profiel, maar ook over hoe je binnen de school (opnieuw) het belang kunt onderstrepen van LOB. Iedereen binnen de organisatie zou zich eigenlijk moeten committeren aan het feit dat de loopbaan van de leerling centraal moet staan. Vakdocenten, coaches, mentoren , ouders, directieleden maar ook de conciërge zouden loopbaangesprekken met leerlingen moeten kunnen voeren. Voor docenten betekent het ook dat ze onderdelen van hun vak linken aan de maatschappij en het werkveld.

Maar waar begin je als decaan?

Aan het begin van het schooljaar ben je nog bezig met leerlingen die in de vakantie hebben bedacht dat ze toch eigenlijk dat vak niet als eindexamenvak wilden kiezen. En de vraag of ze misschien naar een andere klas of clusterlijn mogen. Heel veel regeldingen. Terwijl je eigenlijk tijd nodig hebt om de mentoren, coaches, vakdocenten of wel de hele school in de LOB actiestand te krijgen.

Aan de start van het schooljaar beginnen mentoren of coaches in hun klassen met een kennismaking. In deze kennismaking wordt binnen het vmbo vaak al gepraat over keuzes maken, wat wil je, wat kun je, maar ook wat gaan we doen? Mentoren zijn zich bewust van hun rol, maar weten vaak niet dat LOB op een andere manier georganiseerd gaat worden of dat de school dit moet gaan doen.

Ik hoor de collega decanen nu zeggen, en is dit mijn taak dan, of is dit een taak van de directie? Ik realiseer me heel goed dat dit een zoektocht is, maar het is wel een reis met uitdagingen en kansen om LOB goed neer te zetten. En om leerlingen straks te leren om eigenaar te worden van hun eigen loopbaanproces. Van leerjaar 1 t/m 4.

Mooi is om de zoektocht gezamenlijk met de directie en afdelingsleiders, teamhoofden, coördinatoren, maar ook vakdocenten op te zetten. Begin eens met het beantwoorden van misschien wel de belangrijkste vragen: Wat willen wij met LOB als school, kijkend naar de profielen en de plaats van LOB binnen deze profielen? Welk type school zijn wij en hoe zorgen we ervoor dat we een goed LOB-beleid neerzetten? Wat vraagt het werkveld? Wat vragen vervolgopleidingen?

Ik begeleid jullie graag in dit proces. Meer weten? Neem contact op met Carol Lamers van Deltatrainingen: Mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel naar 06-51985888.

 

Fotolia 20808997_S

De volgende voorbeelden van werkvragen kunnen aanleiding zijn voor Teamcoaching:

  • Hoe motiveren we met ons team leerlingen die niet (meer) gemotiveerd zijn?
  • Hoe betrekken wij ouders bij het motiveren en begeleiden van leerlingen?
  • Hoe krijgen we een duidelijke, open communicatie in ons team en durven we elkaar aan te spreken op gedrag?
  • Hoe krijgen we de neuzen dezelfde kant op?
  • Hoe creëren we een positieve, inspirerende sfeer in dit team?
  • Hoe halen we het beste uit onze verschillende persoonlijkheden en talenten?
  • Hoe krijgen we het voor elkaar om allemaal onze verantwoordelijkheid te nemen?

Neem contact op en we hebben een vrijblijvend kennismakingsgesprek waarbij we de huidige en ideale situatie in kaart brengen. Gezamenlijk maken we een plan van aanpak.

Wat doe je als je je leerlingen niet bij de les houdt? Je constant moet waarschuwen en dat je het gevoel hebt dat er niet naar je geluisterd wordt? Vind je het soms lastig je grenzen te bewaken in de klas? Zou je graag doelgericht en in een prettige sfeer les willen geven en contact met je leerlingen willen maken? Wil je gestructureerd je les geven, zonder dat je de hele les het gevoel hebt "de politieagent" uit te moeten hangen? In de coaching gaan we bekijken en oefenen hoe:

  • je contact maakt
  • je grenzen bewaakt
  • je je les opbouwt
  • je klassengesprekken voert
  • je je leerlingen motiveert
  • wat het effect van jouw gedrag op de leerlingen is

Fotolia 33650194_XSWerkwijze

Ik zal een aantal lessen van jou bijwonen. Na afloop bespreken we de lessen en geef ik je handvatten hoe je je doelen kunt bereiken. Bereid de lessen goed voor. Het is handig als ik van te voren een lesopzet van je krijg met de structuur van je les. Verder bespreken we wat jij lastig vindt en oefenen we samen nieuw gedrag. Ik zal dit ondersteunen met theorie die ik je aanbied in een reader (ook als naslagwerk te gebruiken).We bespreken hoe je het de volgende lessen gaat aanpakken.

We hebben daarover mailcontact (en/of per telefoon en/of skype) en ook via mail geef ik je tips. Na 2 weken komen we weer bij elkaar en zal ik 1 à 2 lessen bijwonen. We bespreken de voortgang en bekijken wat je verder nodig hebt. (Wat gaat al goed? Wat kan nog beter? Welke ondersteuning heb je nog nodig?)


Kosten:
€600,00 per dagdeel excl. reiskosten, inclusief tussentijdse begeleiding en materiaal)

Nog vragen? Neem gerust contact op met Carol Lamers 06-51985888 of mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.