Lees meerLees minder
Formatieve assessment is een manier om leerlingen/studenten te helpen een volgende stap te zetten in hun leerproces. Je focust daarbij op hun ontwikkeling. Dit doe je door leerlingen de juiste vragen te stellen en feedback te geven op het leren (teacher assessment). Maar leerlingen/studenten leren ook van gesprekken met hun klasgenoten (peer-assessment). Bovendien leren ze om te reflecteren op hun eigen leerresultaten (self-assessment).
Deze training is gebaseerd op het boek van John Hattie: "Leren zichtbaar maken" en het praktijkboek van Shirley Clarke: "Leren zichtbaar maken met Formatieve Assessment". Wanneer is deze training iets voor jou/jouw team of school?
- Als je iedere leerling/student wilt laten zien dat hij kan groeien.
- Als je het belangrijk vindt dat leerlingen/studenten eigenaar worden van hun leerproces.
- Als je de focus wilt leggen op het leerproces en niet op ‘het juiste antwoord geven’.
In deze training gaan we aan de slag met:
- Van taakgericht naar doelgericht leren
- De essentie van formatieve assessment in de leercultuur van de school en de klas
- Coachend en oplossingsgericht feedback geven
- Leerdoelen, succescriteria en excellentie ontwikkelen
- Hoe je 21e eeuwse vaardigheden in je lessen implementeert en linken maakt naar het werkveld en de maatschappij
- Formatieve evaluatie en toetsing
Werkwijze:
In deze training worden theorie en praktijk afgewisseld, ik ga uit van praktijksituaties van de docenten. Deze training kan in dagdelen of 3 dagen (met een tussenpose van een paar weken) gegeven worden. Mijn aanpak is vooral praktisch. Neem eigen lesmateriaal en een laptop mee, want we ontwikkelen nieuw materiaal en lessen, die je morgen kunt geven. De training kan ook op maat gemaakt worden voor jullie team.
Voor een groep van maximaal 14 docenten zijn de kosten €1500,00 per dagdeel (BTW vrij, inclusief materiaal, exclusief reiskosten).
Locatie op school/locatie van de opdrachtgever.
Aanmelding:
Aanmelding is op dit moment uitsluitend mogelijk voor voor teams/groepen, tenzij anders vermeld; data in overleg. Het is ook mogelijk met meerdere groepen tegelijk te trainen.