Leergang voor docenten/coaches: hoe leer ik leerlingen of studenten zelfregulerend leren?

De kracht van de meester is, de wil om zelf te blijven leren

Herken je dit?

  • Je hebt bepaalde stof al drie keer uitgelegd en je gaat er vanuit dat je leerlingen of studenten het nu wel begrijpen. Bij de toets blijkt dat maar een klein gedeelte van de leerlingen/studenten het echt snapt.
  • Dat leerlingen of studenten zeggen hard geleerd te hebben, maar de stof niet beheersen.
  • Dat leerlingen of studenten wel een planning kunnen maken, maar zich er niet aan houden.
  • Dat leerlingen of studenten het lastig vinden doelen te stellen en daarop te reflecteren.
  • Dat studenten of leerlingen niet helpende keuzes maken in hun leerproces.
Lees verder over (Leer)meester in leren

Procesbegeleiding/ training en coaching: 

Eigenaarschap in de school (met eventueel de stap naar gepersonaliseerd onderwijs).

De maatschappij verandert, verandert jouw onderwijs mee?

De ham vraag in onderwijs start met : Wat voor studenten/leerlingen willen wij afleveren? Wat vraagt het werkveld/vervolgonderwijs/de maatschappij? Wat betekent dat voor ons onderwijs? Wat vraagt dat van het management/de docenten het OOP en de leerlingen/studenten? De antwoorden op die vragen zijn het startpunt van hoe ik te werk in de school. In samenhang met de missie, visie en kernwaarden van de school, gaan we aan de slag om competenties te ontwikkelen die jou in staat stellen om je leerlingen/ studenten zo te begeleiden dat ze optimaal leren in de 21-ste eeuw. Neem je verantwoordelijkheid door heldere kaders te scheppen voor managers/docenten/leerlingen/studenten, zodat zij eigenaar kunnen worden van hun te behalen doelen.

Contact:

Heb je vragen? Neem gerust contact op, bel, app of mail me. Ik antwoord meestal dezelfde dag nog.
tel. 06-51 98 58 88  |  e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 phone   whatsapp  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

 

21e eeuwse vaardighedenWelke vaardigheden zijn er nodig in de huidige kennissamenleving? Wordt er in het onderwijs voldoende aandacht besteed aan vaardigheden die leerlingen nodig hebben om in de veranderende maatschappij goed te kunnen leven, leren en werken?

Vaardigheden als creativiteit, kritisch denken, samenwerken, ICT-geletterdheid, sociale vaardigheden, probleemoplossend vermogen en communicatie blijken hiervoor nodig. Dergelijke vaardigheden worden samengevat met de term 21st century skills. Docenten zullen in staat moeten zijn onderwijs te bieden waarin leerlingen deze vaardigheden (verder) ontwikkelen.

Uit onderzoek blijkt dat de 21e eeuwse vaardigheden nog weinig doelgericht en structureel aan de orde komen in het onderwijs. Er is beperkte aandacht voor de vaardigheden en in reguliere methodes komen ze weinig substantieel en systematisch voor.

Vooral creatief en probleemoplossend denken en handelen en digitale geletterdheid waren nog weinig uitgewerkt. Dit zijn ook de vaardigheden waarover docenten aangeven behoefte te hebben aan meer kennis en inzicht in wat de vaardigheden concreet inhouden en aan lesmaterialen voor concrete houvast in de praktijk.

Maak leren zichtbaar door formatief handelen.

Hoe hard docenten ook hun best doen, er is altijd wel een wens om leerlingen nóg beter te laten presteren. De wil om te blijven leren, om steeds verder te komen en je te ontwikkelen, zit in de mens ingebakken. Succesvolle docenten hebben passie voor het leren van hun leerlingen/studenten en voor hun vooruitgang. Een bewezen effectieve manier om nog meer uit je leerlingen/studenten te halen is formatieve assessment.

Formatief wordt vaak afgezet tegen summatief in de context van "beoordelen". Als je summatief beoordeelt, geef je een cijfer of oordeel over een product (voldoende, onvoldoende). Check je formatief, dan ben je gericht op de ontwikkeling: wat is goed en hoe kun je het nog beter maken?