Meld je aan voor het e-Zine met artikelen en onderwijstips voor docenten en ontvang het gratis mini E-book "Klasse(n)tips om je leerlingen te motiveren".
Leergang voor docenten/coaches: hoe leer ik leerlingen of studenten zelfregulerend leren?
De kracht van de meester is, de wil om zelf te blijven leren
Herken je dit?
Je hebt bepaalde stof al drie keer uitgelegd en je gaat er vanuit dat je leerlingen of studenten het nu wel begrijpen. Bij de toets blijkt dat maar een klein gedeelte van de leerlingen/studenten het echt snapt.
Dat leerlingen of studenten zeggen hard geleerd te hebben, maar de stof niet beheersen.
Dat leerlingen of studenten wel een planning kunnen maken, maar zich er niet aan houden.
Dat leerlingen of studenten het lastig vinden doelen te stellen en daarop te reflecteren.
Dat studenten of leerlingen niet helpende keuzes maken in hun leerproces.
Eigenaarschap in de school (met eventueel de stap naar gepersonaliseerd onderwijs).
De maatschappij verandert, verandert jouw onderwijs mee?
De ham vraag in onderwijs start met : Wat voor studenten/leerlingen willen wij afleveren? Wat vraagt het werkveld/vervolgonderwijs/de maatschappij? Wat betekent dat voor ons onderwijs? Wat vraagt dat van het management/de docenten het OOP en de leerlingen/studenten? De antwoorden op die vragen zijn het startpunt van hoe ik te werk in de school. In samenhang met de missie, visie en kernwaarden van de school, gaan we aan de slag om competenties te ontwikkelen die jou in staat stellen om je leerlingen/ studenten zo te begeleiden dat ze optimaal leren in de 21-ste eeuw. Neem je verantwoordelijkheid door heldere kaders te scheppen voor managers/docenten/leerlingen/studenten, zodat zij eigenaar kunnen worden van hun te behalen doelen.
We bepalen samen wat nodig is om jullie doelen te realiseren. Dat kan op het gebied van het Gepersonaliseerd onderwijs, eigenaarschap in de school, doelen stellen vanuit de eindtermen, ontwerpen en ontwikkelen van doelgerichte leeractiviteiten, het begeleiden van leerlingen/studenten en/of beoordelen en feedback geven. In een team leer je het effectiefst. Samen kun je leren, ontwikkelen, uitvoeren, evalueren en reflecteren.
Zie voor meer informatie het model hieronder. Neem gerust contact op voor een vrijblijvende afspraak, ik denk graag met jullie mee.
[Klik op de afbeelding om naar een interactieve pdf te gaan...]
Welke vaardigheden zijn er nodig in de huidige kennissamenleving? Wordt er in het onderwijs voldoende aandacht besteed aan vaardigheden die leerlingen nodig hebben om in de veranderende maatschappij goed te kunnen leven, leren en werken?
Vaardigheden als creativiteit, kritisch denken, samenwerken, ICT-geletterdheid, sociale vaardigheden, probleemoplossend vermogen en communicatie blijken hiervoor nodig. Dergelijke vaardigheden worden samengevat met de term 21st century skills. Docenten zullen in staat moeten zijn onderwijs te bieden waarin leerlingen deze vaardigheden (verder) ontwikkelen.
Uit onderzoek blijkt dat de 21e eeuwse vaardigheden nog weinig doelgericht en structureel aan de orde komen in het onderwijs. Er is beperkte aandacht voor de vaardigheden en in reguliere methodes komen ze weinig substantieel en systematisch voor.
Vooral creatief en probleemoplossend denken en handelen en digitale geletterdheid waren nog weinig uitgewerkt. Dit zijn ook de vaardigheden waarover docenten aangeven behoefte te hebben aan meer kennis en inzicht in wat de vaardigheden concreet inhouden en aan lesmaterialen voor concrete houvast in de praktijk.
Het stimuleren van hoger orde leren (Taxonomie van Bloom); je past je huidige lessen hierop aan.
Wat betekent creativiteit voor het leren en onderzoeken in de 21e eeuw en hoe kun je dit implementeren in je lessen?
Hoe (her) schrijf je lesopdrachten, zodat er wordt aangezet tot divergeren en convergeren?
Wat is kritisch denken en hoe kan je je leerlingen hiertoe aanzetten?
Welke andere 21e eeuwse vaardigheden komen kijken bij kritisch denken? (mediawijsheid/informatievaardigheden/onderzoekvaardigheden)
Hoe kan ik leerlingen/studenten nog meer laten samenwerken?
Werkwijze
In deze training worden theorie en praktijk afgewisseld, ik ga uit van jullie praktijksituaties. Wat zijn voor jullie belangrijke 21e eeuwse vaardigheden? De training wordt in 2 dagen gegeven. Deze training kan ook in een verkorte versie in drie dagdelen gegeven worden. In de training ontwikkel je opdrachten en lessenreeksen die je de volgende dag kunt geven in je klassen.
Voor een groep van maximaal 14 docenten zijn de kosten €1500,00 per dagdeel inclusief materiaal, exclusief reiskosten, BTW vrij). Locatie op de school of op locatie van de opdrachtgever.
Hoe hard docenten ook hun best doen, er is altijd wel een wens om leerlingen nóg beter te laten presteren. De wil om te blijven leren, om steeds verder te komen en je te ontwikkelen, zit in de mens ingebakken. Succesvolle docenten hebben passie voor het leren van hun leerlingen/studenten en voor hun vooruitgang. Een bewezen effectieve manier om nog meer uit je leerlingen/studenten te halen is formatieve assessment.
Formatief wordt vaak afgezet tegen summatief in de context van "beoordelen". Als je summatief beoordeelt, geef je een cijfer of oordeel over een product (voldoende, onvoldoende). Check je formatief, dan ben je gericht op de ontwikkeling: wat is goed en hoe kun je het nog beter maken?
Formatieve assessment is een manier om leerlingen/studenten te helpen een volgende stap te zetten in hun leerproces. Je focust daarbij op hun ontwikkeling. Dit doe je door leerlingen de juiste vragen te stellen en feedback te geven op het leren (teacher assessment). Maar leerlingen/studenten leren ook van gesprekken met hun klasgenoten (peer-assessment). Bovendien leren ze om te reflecteren op hun eigen leerresultaten (self-assessment).
Deze training is gebaseerd op het boek van John Hattie: "Leren zichtbaar maken" en het praktijkboek van Shirley Clarke: "Leren zichtbaar maken met Formatieve Assessment". Wanneer is deze training iets voor jou/jouw team of school?
Als je iedere leerling/student wilt laten zien dat hij kan groeien.
Als je het belangrijk vindt dat leerlingen/studenten eigenaar worden van hun leerproces.
Als je de focus wilt leggen op het leerproces en niet op ‘het juiste antwoord geven’.
In deze training gaan we aan de slag met:
Van taakgericht naar doelgericht leren
De essentie van formatieve assessment in de leercultuur van de school en de klas
Coachend en oplossingsgericht feedback geven
Leerdoelen, succescriteria en excellentie ontwikkelen
Hoe je 21e eeuwse vaardigheden in je lessen implementeert en linken maakt naar het werkveld en de maatschappij
Formatieve evaluatie en toetsing
Werkwijze:
In deze training worden theorie en praktijk afgewisseld, ik ga uit van praktijksituaties van de docenten. Deze training kan in dagdelen of 3 dagen (met een tussenpose van een paar weken) gegeven worden. Mijn aanpak is vooral praktisch. Neem eigen lesmateriaal en een laptop mee, want we ontwikkelen nieuw materiaal en lessen, die je morgen kunt geven. De training kan ook op maat gemaakt worden voor jullie team.
Voor een groep van maximaal 14 docenten zijn de kosten €1500,00 per dagdeel (BTW vrij, inclusief materiaal, exclusief reiskosten).
Locatie op school/locatie van de opdrachtgever.
Aanmelding:
Aanmelding is op dit moment uitsluitend mogelijk voor voor teams/groepen, tenzij anders vermeld; data in overleg. Het is ook mogelijk met meerdere groepen tegelijk te trainen.
Derdeklasser Tim wordt door veel docenten bestempeld als een bemoeial en een zeurpiet. In voortgangsvergaderingen valt zijn naam geregeld en er wordt volop gezucht. De kans is groot dat de docenten al gesprekken met hem hebben gehad, hem hebben gestraft of verboden hebben om het ongewenste gedrag voort te zetten. Ze proberen zijn lastige gedrag te onderdrukken. Het gedrag is ongewenst Het mag er niet zijn.
Wat nu als je er eens op een andere manier naar zou kijken? Als je de neiging van Tim zich overal mee te bemoeien niet als een probleem benadert, maar als een gegeven?
Je zou dan een volgende stap kunnen zetten. Je kunt er een mogelijkheid van maken. Precies dat deed één van de docenten. Hij sprak met de klas en Tim af dat als er problemen waren, Tim voortaan het woord zou nemen. Hij zei: "Als een docent bijvoorbeeld jullie proefwerken niet snel genoeg nakijkt, dan spreekt Tim de docent erop aan. Hij kan dat goed, laten we het hem dan ook laten doen." Wat bleek? Tim voelde zich gevleid en nam zijn taak serieus. Hij bemiddelde als een echte vakman.
In deze training ga ik uit van jullie praktijksituaties. Wat vinden jullie lastig in gesprekken met leerlingen en wat in klassensituaties?
In de training gaan we aan de slag met:
Wat is oplossingsgericht werken? Hoe kan ik dat inzetten in de klas en in individuele gesprekken met leerlingen?
Contact maken met de leerling door naar ze te luisteren, door te vragen, samen te vatten en begrip en interesse te tonen.
Oplossingsgerichte gesprekken voeren: Je kan structuur in gesprekken met leerlingen brengen. Je kan de verschillende fases in een oplossingsgericht gesprek doorlopen. Je kan de leerling aanzetten tot reflectie door de leerling te laten onderzoeken wat voor hem de juiste oplossing/keuze is en hoe hij desbetreffende competentie verder kan ontwikkelen. Je leert de leerling zelfverantwoordelijkheid te nemen voor zijn eigen leerproces, je leert hem/haar de koppeling te maken van theorie naar praktijk en je leert hoe je leerlingen inzicht geeft in eigen persoon en handelen. Verder leer je welke taal hoort bij oplossingsgericht werken en krijg je verschillende handige tools, die je morgen kunt inzetten in de klas of bij individuele leerlingen
Werkwijze:
In deze training worden theorie en praktijk afgewisseld, ik ga uit van jullie praktijksituaties. De training wordt in 1 dag en een terugkomdagdeel gegeven. Mijn aanpak is vooral praktisch. Je krijgt praktijkopdrachten mee om te oefenen in de klas.
Voor een groep van maximaal 14 docenten zijn de kosten €1500,00 per dagdeel (BTW vrij, inclusief materiaal, exclusief reiskosten).
Docenten en leerkrachten staan elke dag voor de uitdaging het beste uit alle leerlingen naar boven te halen. Hoe realiseer je dat? Hoe kom je in een groep van pakweg dertig leerlingen tegemoet aan de verschillende behoeftes, talenten en leervoorkeuren? Dat ga je leren in deze 2 daagse training.
In deze training leer je:
Voorwaarden om goed te differentiëren: de piramide van docentvaardigheden (waaronder de vijf rollen van de docent).
Vijf manieren van differentiëren (tempo, niveau, interesse, leerstijl en begeleidingsbehoefte)
Hoe je start met differentiëren: verzamelen gegevens, analyseren, clusteren van leerlingen en ontwerpen van aanbod
Hoe je differentieert in instructie: het ADI en IGDI (+) model
Hoe je taakgericht en procesgericht feedback geeft (gebaseerd op John Hattie)
Hoe je gedifferentieerd toetst (summatief en formatief)
In deze training worden theorie en praktijk afgewisseld, ik ga uit van praktijksituaties van de docenten. De 2e dag is een terugkomdag. Mijn aanpak is vooral praktisch. Neem eigen lesmateriaal en een laptop mee, want we ontwikkelen gedifferentieerde activerende lessen, die je morgen kunt geven.
Voor een groep van maximaal 14 docenten zijn de kosten €1500,00 per dagdeel (BTW vrij, inclusief materiaal, exclusief reiskosten).
Leerlingen of studenten zijn soms lastig te motiveren. Ze vinden het vak niet leuk, begrijpen niet waarom ze iets moeten leren, denken dat ze het niet kunnen of hebben eenvoudigweg geen zin. Hoe krijg je leerlingen/studenten zo ver dat ze de regie pakken over hun eigen leren? Hoe vaak heb je het met je leerlingen/studenten over hoe leer ik? Wat werkt voor mij? Waarom doe ik wat ik doe? In deze training leer je hoe je je lessen zo inricht, dat je leerlingen/studenten precies weten wat er van ze wordt verwacht, op welke verschillende manieren ze dat aan kunnen pakken en welke keuzes ze hebben om hun doelen te behalen.
Deze training is bedoeld voor iedereen die werkt met groepen leerlingen/studenten en die graag wil weten hoe je de motivatie van mensen om iets te leren, positief kunt beïnvloeden.
Kan je uitleggen hoe je leerlingen/studenten eigenaarschap over hun eigen leren geeft en hoe je dat stimuleert.
Kan je doelgerichte lessen ontwerpen met criteria waaraan de leerlingen/studenten moeten voldoen.
Kan je lessen ontwerpen, waarin je het leren van je studenten/leerlingen zichtbaar maakt (formatief evalueren).
Je kunt leeractiviteiten ontwikkelen die je leerlingen/studenten helpen hun leerdoelen te behalen.
Je kunt doelgerichte coachinggesprekken voeren en feedback geven aan leerlingen/studenten op inhoud èn op (leer)proces niveau. Waar ga je heen? (Doel) Waar sta je nu? en Wat heb je dus nog te doen om je doelen te behalen?
Hoe?
Deze tweedaagse training (2 keer een dag of 4 dagdelen) is praktisch; de nadruk ligt op toepassen en doen. De theorie die wordt aangeboden, staat in dienst van de praktijk. Je gaat naar huis met handvatten, die je direct in je eigen lessituaties kunt toepassen.
Voor een groep van maximaal 14 docenten zijn de kosten €1500,00 per dagdeel (BTW vrij, inclusief materiaal, exclusief reiskosten).
Locatie op school/locatie van de opdrachtgever.
Aanmelding:
Aanmelding is op dit moment uitsluitend mogelijk voor voor teams/groepen, tenzij anders vermeld; data in overleg. Het is ook mogelijk met meerdere groepen tegelijk te trainen.
Een effectieve docent weet in de klas een situatie te scheppen die leerlingen in een leermodus brengt (en houdt!). De zes rollen helpen daarbij: de rol van gastheer, presentator, didacticus, pedagoog, de afsluiter en de leercoach. Elke rol hoort bij een bepaalde fase van de les en kent specifiek gedrag. Deze training is gebaseerd op het boek "De vijf rollen van de leraar" van Martie Slooter(CPS, 2009, ISBN 978-90-6508-616-7) en op "De zesde rol van de leraar" (CPS) De gastheer verwelkomt zijn leerlingen bij binnenkomst en maakt bewust contact. De docent als presentator verandert zijn focus van individueel contact naar contact met de hele groep. Hij vertoont daarbij leiderschapsgedrag en bepaalt de regels voor de komende les. De docent als didacticus legt de leerstof op verschillende manieren uit en activeert vervolgens het denkproces bij de leerlingen en geeft hierop feedback. De effectiviteit van de docent wordt zichtbaar in het leergedrag van leerlingen. De pedagoog zorgt voor een veilig leerklimaat, duidelijk en voorspelbaar. In de rol van afsluiter laat de docent de leerlingen reflecteren op lesinhoud en leerproces: zijn de lesdoelen behaald? En sluit zijn les op een effectieve manier af.
Docenten die de zes rollen goed beheersen, beïnvloeden op een positieve manier het leerproces en de leerlingresultaten en hebben een optimale basis om meer complexere vaardigheden te ontwikkelen, zoals bijvoorbeeld activeren, motiveren en differentiëren.
In deze training leer je:
Wat de zes rollen van de docent zijn en welk gedrag erbij hoort
Hoe je een goede les met structuur geeft
Hoe je lesdoelen formuleert en evalueert
Hoe je de aandacht krijgt in de les
Hoe je grenzen stelt.
Hoe je leerlingen didactisch kunt coachen en leerlingen verschillende leerstrategiën bij kunt brengen
Werkwijze:
Practice what you teach: Deze twee dagen zijn één grote les, zoals een goede les eruit hoort te zien. Je ervaart dus zelf hoe het is om op deze manier les te krijgen. Je oefent met het gedrag wat hoort bij de 6 rollen, ondersteund door theorie. Lees hier wat andere deelnemers van deze training vonden.
Voor een groep van maximaal 14 docenten zijn de kosten €1500,00 per dagdeel (inclusief materiaal, exclusief reiskosten, BTW vrij).
Locatie op school/locatie van de opdrachtgever.
Aanmelding:
Aanmelding is op dit moment uitsluitend mogelijk voor voor teams/groepen, tenzij anders vermeld; data in overleg. Het is ook mogelijk met meerdere groepen tegelijk te trainen.
Je hebt hart voor de zaak en je vindt het niet erg om een tandje bij te zetten. Je beseft helaas wel dat het werk nooit af is. Sterker nog, het lijkt alleen maar drukker te worden! Een ellenlange takenlijst, een overvolle mailbox, studenten en collega's die van alles van je willen etc.
Hierdoor raken we moe, geërgerd en ongeconcentreerd. Je bent niet de enige!
In de top 10 van bedrijfstakken met het hoogste percentage burn-out staat het onderwijs op nummer 1! Wil je energie overhouden na een werkdag? Wil je je focus behouden? Wil je dat het werk dat gedaan moet zijn af is? Dat kan! In de training gaan we bekijken en oefenen hoe:
Je prioriteiten stelt
Je het beste je dag kunt indelen
Je afrekent met uitstelgedrag
Je omgaat met verstoorders
Je grenzen stelt en bewaakt
Werkwijze:
Weg met Werkstress is een combinatie van training en coaching. Tijdens de training leer je hoe je prioriteiten stelt en hoe je omgaat met verstoorders als e-mail, collega's en telefoontjes. Het geeft inzicht in hoe je je werkdag het best kunt indelen, waarom we taken uitstellen en wat de invloed van wilskracht is op onze prestaties. Op een interactieve manier wordt er een koppeling gemaakt tussen theorie en praktijk. De training is opgebouwd volgens het didactisch model van De Galan. Hierbij is het van belang dat de theorie direct op verschillende manieren wordt toegepast.
Uit onderzoek blijkt dat het gemiddeld 66 dagen duurt om een nieuwe gewoonte aan te leren. Met een training ben je er dus nog niet. Je moet de nieuwe kennis, vaardigheden en attitude nog gaan toepassen. Twee maanden na de training vindt er het eerste 1 op 1 coachgesprek plaats. Tijdens dit gesprek is er aandacht voor welke vooruitgang er is geboekt en wat de ontwikkelpunten zijn. Weer 2 maanden later vindt er het tweede en laatste coachgesprek plaats. De aanpak is oplossingsgericht. Deze attitude vraagt om een nadruk op krachten en complimenten. Wat gaat er goed en wat kan er beter?
Kosten:
Deelnemers : minimaal 8, maximaal 12 Training : 2 dagdelen
Draag je regelmatig kennis over en wil je weten hoe je dat op een leuke, inspirerende en effectieve manier kunt doen? Denk bijvoorbeeld aan mentorentrainingen geven of een training loopbaanleergesprekken aan de mentoren van je school, of een training intakegesprekken voeren voor de intakers op jullie school. Ontdek hoe je een ander kunt boeien en enthousiasmeren. En hoe je ‘kwartjes kunt laten vallen’. Met trainers- en didactische vaardigheden zorg je dat de ander daadwerkelijk een stap vooruit zet in zijn/haar ontwikkeling en ben je een vakdeskundige en trainer tegelijkertijd. Trainersvaardigheden als inhoud overbrengen, interactie begeleiden en feedback komen uitvoerig aan bod. Je leert groepsprocessen te doorgronden en te begeleiden en kunt een veilige omgeving scheppen waarin je collega’s optimaal kunnen leren.
Omgaan met weerstand en vragen en reacties uit de groep
Constructief feedback geven
Succeservaringen creëren
Trainingen ontwerpen
Borgen van het geleerde
Energizers gebruiken
Mini-training geven
Resultaat
Je kent je kwaliteiten en ontwikkelpunten bij de overdracht van vakkennis
Je bent je bewust van het effect van je gedrag op de deelnemers
Je bereidt je training systematisch voor
Je presenteert je theorie op een aantrekkelijke wijze
Je gebruikt interactieve werkvormen
Je ontwikkelt vaardigheden bij je deelnemers
Je houdt rekening met verschillende leerstijlen in je training
Je gaat soepel om met vragen en reacties
Je maakt van weerstand een leermoment
Je kunt met zelfvertrouwen een groep enthousiasmeren
Voor wie? Je werkt in het onderwijs, je bent deskundig op een bepaald gebied en je wilt je kennis en expertise overdragen aan je collega’s. Bovendien wil je dit op een effectieve en professionele manier aanpakken.
Werkwijze Trainingsvaardigheden voor docenten, mentoren, decanen en coördinatoren is een hands-on training met veel oefenen, ondersteund door theorie. Je krijgt feedback op jouw eigen leerpunten. Je leert het effect van jouw eigen handelen als trainer kennen om het maximale uit trainingen en workshops te halen. Kennis van leren, leerstijlen, groepsprocessen en didactische werkvormen vormen de theoretische kern. Dit is een incompany training.
Voor een groep van maximaal 14 docenten zijn de kosten €1500,00 per dagdeel (BTW vrij, inclusief materiaal, exclusief reiskosten).
Coachen is een vak. Intuïtie alleen is niet voldoende. Hoe zorg je dat je leerlingen daadwerkelijk een stap zetten? Dat ze optimaal leren functioneren en écht in beweging komen? Als coach werk je resultaatgericht en je stimuleert de ander in actie te komen en zelf de regie te nemen. En je leert hoe je in je rol als coach blijft en je je niet laat verleiden in de rol van redder te stappen.
Tijdens deze 2-daagse training leer je de basisvaardigheden van het coachvak
Waardenvrij luisteren en vragen stellen
Observeren in plaats van interpreteren
Non-verbale communicatie lezen en benutten
Werken met kwaliteiten en uitdagingen
Beïnvloedingsvaardigheden inzetten
Oplossingsgericht werken
Werken met coachdoelen
Naar je eigen rol in het gesprek kijken
Resultaat uit je gesprekken halen
Werkwijze: Praktische coachingsvaardigheden voor docenten en mentoren is een meteen toepasbare korte training waarmee je direct op school (en thuis) aan de slag kunt! In deze training worden theorie en praktijk afgewisseld, ik ga uit van praktijksituaties van de docenten. De 2e dag is een terugkomdag. Mijn aanpak is vooral praktisch. Morgen kan je het geleerde toepassen in coachings- en begeleidingsgesprekken. Deze training wordt in company gegeven.
Voor een groep van maximaal 14 docenten zijn de kosten €1500,00 per dagdeel (BTW vrij, inclusief materiaal, exclusief reiskosten).
Loopbaanleren leidt tot betere opleidingskeuzes, vergroot de motivatie van leerlingen en levert een bijdrage aan de vermindering van voortijdig schoolverlaten.
Kwaliteit van keuzes Uit landelijk onderzoek in het vmbo en mbo blijkt dat veel tegen en over de leerling wordt gezegd maar nauwelijks met de leerling wordt gesproken. Hoe maak je de leerling tot hoofdrolspeler in zijn eigen loopbaan? Scholen staan voor de uitdaging de kwaliteit van de keuzes van een leerling voor opleidingsrichting en beroepstoekomst te verbeteren. Dit vraagt om een dialoog met de deelnemer over zijn talenten, vaardigheden, ambities en affiniteiten en de ontwikkeling van de school tot een loopbaancentrum waarbij het beroepenveld een belangrijke inbreng heeft.
jongeren leren te reflecteren op hun loopbaancompetenties
optimale talentontwikkeling van jongeren
De training:
Je bent decaan of mentor en hebt geregeld gesprekken met studenten, waarin vooral jij hard aan het werk bent door oplossingen te zoeken en aan te dragen of waarin je vooral tegen de leerling praat en niet met de leerling. Je krijgt de leerling niet aan het reflecteren en de leerling maakt wellicht niet de juiste (studie)keuze.
Tijdens deze training leer je hoe je samen met de leerling onderzoekt welke wensen, waarden, kwaliteiten en competenties van belang zijn voor zijn loopbaan. Je zet de leerling aan tot reflectie, zodat hij weloverwogen keuzes kan maken in werk en leren. De leerling voelt zich gehoord en is zelf verantwoordelijk voor zijn keuzes/oplossingen.
Contact maken:
Je kunt contact maken met de studenten door naar ze te luisteren, door te vragen, samen te vatten en begrip en interesse te tonen.
Oplossingsgerichte reflectiegesprekken voeren samen met leerling onderzoeken wat de juiste keuze/oplossing is
Je kunt structuur in gesprekken met studenten brengen. Je kunt de verschillende fases in een reflectiegesprek doorlopen. Je houdt de regie in het gesprek. Je kunt de leerling aanzetten tot reflectie door hem te laten onderzoeken wat voor hem de juiste oplossing/keuze is.
Vijf loopbaancompetenties:
Je weet welke vijf loopbaancompetenties (kwaliteitenreflectie, motievenreflectie, loopbaansturing, werkexploratie en netwerken) nodig zijn om loopbaanzelfsturing te realiseren en kan hierop aansturen in gesprekken met studenten.
Werkwijze:
In deze training worden theorie en praktijk afgewisseld, ik ga uit van praktijksituaties van de docenten. De 2e dag is een terugkomdag. Mijn aanpak is vooral praktisch. Morgen kan je het geleerde toepassen in je gesprekken. Wil je weten wat deelnemers die deze training al volgende ervan vonden? Klik dan hier.
Voor een groep van maximaal 14 docenten zijn de kosten €1500,00 per dagdeel (BTW vrij, inclusief materiaal, exclusief reiskosten).
Wat doe je als je je leerlingen niet bij de les houdt? Je constant moet waarschuwen en dat je het gevoel hebt dat er niet naar je geluisterd wordt? Vind je het soms lastig je grenzen te bewaken in de klas? Zou je graag doelgericht en in een prettige sfeer les willen geven en contact met je leerlingen willen maken? Wil je gestructureerd je les geven, zonder dat je de hele les het gevoel hebt "de politieagent" uit te moeten hangen? In de training gaan we bekijken en oefenen hoe:
Hoe breng je structuur in je les? Wie is er in jouw les het hardst aan het werk, jij of je leerlingen? Hoe geef je een afwisselende les, waarbij de leerlingen actief aan het leren zijn? Hoe implementeer je 21e eeuwse vaardigheden in je lessen? Dat leer je in de nieuwe training: Activerende didactiek en samenwerkend leren.
Leerlingen bewust maken van hun leergedrag en leerdoelen
Activerende doelgerichte werkvormen
Samenwerkend leren
21e eeuwse vaardigheden in je lessen
5 manieren om te differentiëren in je les
Werkwijze: In deze training worden theorie en praktijk afgewisseld, ik ga uit van praktijksituaties van de docenten. De 2e dag is een terugkomdag. Mijn aanpak is vooral praktisch. Morgen kan je het geleerde toepassen in de klas. Deze training kan ook bij jou op school gegeven worden. Wil je lezen wat deelnemers die deze training volgende ervan vonden? Klik dan hier.
Voor een groep van maximaal 14 docenten zijn de kosten €1500,00 per dagdeel (BTW vrij, inclusief materiaal, exclusief reiskosten).
Voer je regelmatig voortgangsgesprekken, portfoliogesprekken, mentorgesprekken of reflectiegesprekken met leerlingen en heb je het gevoel dat jullie snel uitgepraat zijn? Of dat jij vooral aan het woord bent? Wil je doelgericht en gestructureerd gesprekken voeren en smart afspraken maken met je leerlingen?
Effectief en creatief kunnen interviewen is een van de belangrijke vereisten van een beoordelaar. De uitkomst van zo’n interview is niet alleen afhankelijk van een goede methode maar ook van een goede uitvoering. Luisteren, doorvragen, samenvatten, non-verbale signalen zien en interpreteren, doorvragen, geen suggestieve vragen stellen maar open vragen etc. zijn minimale vereisten voor het houden van een goed interview.
Bij een criterium gericht interview is het essentieel om systematisch te werken, dit houdt in dat er gewerkt wordt met een vast schema. Aan alle kandidaten worden dezelfde op competenties (beoordelingscriteria) gebaseerde vragen gesteld om eerlijk te kunnen vergelijken. De speelruimte met de vragen is beperkt het geen betekent dat het interview goed voorbereid moet zijn.
Een voorbeeld van een criterium gericht interview is het STARR interview. Dit is een methode die dient om zowel het gedrag als de beroepssituatie waarin het gedrag zich heeft voorgedaan duidelijk en scherp in beeld te brengen. STARR staat voor Situatie, Taak, Actie, Resultaat en Reflectie.
Bij een gedragsgericht interview vraagt de interviewer door op gedragskenmerken van de leerling/student. (Denk aan stressbestendigheid, samenwerkingsvermogen, omgaan met kritiek, etc.) Een gedragsgericht interview is ook volgens een vast schema maar de speelruimte is iets groter.
Reflectiegesprek:
Leren reflecteren behoort op dit ogenblik tot de sleutelbegrippen in de meeste beroepsopleidingen. Doelen van een reflectiegesprek zijn:
Deelnemer leert zelfverantwoordelijkheid te nemen voor zijn eigen leerproces
Deelnemers leren de koppeling te maken van theorie naar praktijk.
Deelnemers leren beter inzicht te verwerven in de eigen persoon en het handelen
Het voeren van een reflectiegesprek waarin een leerling samen met jou reflecteert op zijn proces tijdens de uitvoering van een thema is een vak apart. Het staat of valt met het stellen van de juiste vragen. Als je een goede vraag stelt, wil dat echter niet per definitie zeggen dat die vraag ook het beoogde effect heeft. Het is cruciaal om een goede vraag op het goede moment te stellen.
Werkwijze:
In de training “Het voeren van criteriumgerichte interviews en reflectiegesprekken” gaan we hiermee aan de slag. Theorie en praktijk worden afgewisseld, ik ga uit van praktijksituaties van de docenten.
Voor een groep van maximaal 14 docenten zijn de kosten €1500,00 per dagdeel (BTW vrij, inclusief materiaal, exclusief reiskosten).
Wat doe je als je je leerlingen niet bij de les houdt? Je constant moet waarschuwen en dat je het gevoel hebt dat er niet naar je geluisterd wordt? Vind je het soms lastig je grenzen te bewaken in de klas? Zou je graag doelgericht en in een prettige sfeer les willen geven en contact met je leerlingen willen maken? Wil je gestructureerd je les geven, zonder dat je de hele les het gevoel hebt "de politieagent" uit te moeten hangen? In de training gaan we bekijken en oefenen hoe:
je klassengesprekken voert en smartafspraken met je leerlingen maakt
leerlingen verantwoordelijk maakt voor hun eigen gedrag
activerende didactiek helpt om leerlingen te activeren en motiveren
je inzicht krijgt in wat maakt dat consequent zijn in de klas lastig voor je is
je oplossingsgerichte en positieve taal kunt gebruiken om leerlingen aan te zetten tot actie en reflectie
Werkwijze:
In de training “De orde in orde in de klas” worden theorie en praktijk afgewisseld, ik ga uit van praktijksituaties van de docenten. Mijn aanpak is vooral praktisch. Morgen kan je het geleerde toepassen in de klas. Ik maak de training op maat voor jouw school/team. Wil je lezen wat deelnemers die de training al volgden ervan vonden? Klik dan hier.
Voor een groep van maximaal 14 docenten zijn de kosten €1500,00 per dagdeel (BTW vrij, inclusief materiaal, exclusief reiskosten).
De workshop ”Hoe coach ik mijn tiener?” is bedoeld voor ouders van scholieren. Deze workshop geef ik regelmatig als ouderavond op scholen. Herkent u dat? Uw tiener zit veel achter de computer games te spelen of te MSN’en met vrienden en vriendinnen. Je probeert als ouder je tiener aan het huiswerk te krijgen, maar jullie krijgen hier al snel discussies over. Soms kan zo’n discussie uitlopen op ruzies, wat de sfeer in huis niet ten goede komt.
Doel van de ouderavond is ouders handvatten te geven hoe ze een constructief gesprek aan kunnen gaan met hun tiener over motivatie en studievaardigheden. Deze avond is interactief, dat betekent dat we veel oefenen met de hulp van acteurs. Tevens krijg je als ouder inzicht in hoe het puberbrein werkt en dat sommige zaken die voor volwassenen vanzelfsprekend zijn, voor tieners nog heel lastig zijn. We geven de ouders tips, waarmee ze thuis direct aan de slag kunnen.
Hier een voorproefje van zo'n ouderavond:
Prijs: De ouderavond duurt meestal anderhalf à 2 uur en kost €750,00 voor een groep ouders. (exclusief reiskosten, inclusief trainer, acteur en materiaal)
Heb je nog vragen? Neem gerust contact op met Carol Lamers 06-51985888 of mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Eigenaarschap in de school (met eventueel de stap naar gepersonaliseerd onderwijs).
De maatschappij verandert, verandert jouw onderwijs mee?
De ham vraag in onderwijs start met : Wat voor studenten/leerlingen willen wij afleveren? Wat vraagt het werkveld/vervolgonderwijs/de maatschappij? Wat betekent dat voor ons onderwijs? Wat vraagt dat van het management/de docenten het OOP en de leerlingen/studenten? De antwoorden op die vragen zijn het startpunt van hoe ik te werk in de school. In samenhang met de missie, visie en kernwaarden van de school, gaan we aan de slag om competenties te ontwikkelen die jou in staat stellen om je leerlingen/ studenten zo te begeleiden dat ze optimaal leren in de 21-ste eeuw. Neem je verantwoordelijkheid door heldere kaders te scheppen voor managers/docenten/leerlingen/studenten, zodat zij eigenaar kunnen worden van hun te behalen doelen.
We bepalen samen wat nodig is om jullie doelen te realiseren. Dat kan op het gebied van het Gepersonaliseerd onderwijs, eigenaarschap in de school, doelen stellen vanuit de eindtermen, ontwerpen en ontwikkelen van doelgerichte leeractiviteiten, het begeleiden van leerlingen/studenten en/of beoordelen en feedback geven. In een team leer je het effectiefst. Samen kun je leren, ontwikkelen, uitvoeren, evalueren en reflecteren.
Zie voor meer informatie het model hieronder. Neem gerust contact op voor een vrijblijvende afspraak, ik denk graag met jullie mee.
[Klik op de afbeelding om naar een interactieve pdf te gaan...]
Directies, decanen, ontwikkelaars van de nieuwe profielen zijn heel hard aan het nadenken op welke manier ze een goed profiel of meerdere profielen kunnen neerzetten. Maar we denken er ook over na op welke manier we LOB de juiste plek kunnen geven in het curriculum. LOB wordt geen los mentorlesje meer, maar onderdeel van het curriculum in het kerndeel van het profiel. Vmbo-scholen moeten aan kunnen tonen dat leerlingen binnen het school curriculum voldoende aandacht hebben besteed aan LOB en de vijf loopbaancompetenties.
Voor een decaan betekent dit niet alleen meedenken over de invulling van LOB in het profiel, maar ook over hoe je binnen de school (opnieuw) het belang kunt onderstrepen van LOB. Iedereen binnen de organisatie zou zich eigenlijk moeten committeren aan het feit dat de loopbaan van de leerling centraal moet staan. Vakdocenten, coaches, mentoren , ouders, directieleden maar ook de conciërge zouden loopbaangesprekken met leerlingen moeten kunnen voeren. Voor docenten betekent het ook dat ze onderdelen van hun vak linken aan de maatschappij en het werkveld.
Maar waar begin je als decaan?
Aan het begin van het schooljaar ben je nog bezig met leerlingen die in de vakantie hebben bedacht dat ze toch eigenlijk dat vak niet als eindexamenvak wilden kiezen. En de vraag of ze misschien naar een andere klas of clusterlijn mogen. Heel veel regeldingen. Terwijl je eigenlijk tijd nodig hebt om de mentoren, coaches, vakdocenten of wel de hele school in de LOB actiestand te krijgen.
Aan de start van het schooljaar beginnen mentoren of coaches in hun klassen met een kennismaking. In deze kennismaking wordt binnen het vmbo vaak al gepraat over keuzes maken, wat wil je, wat kun je, maar ook wat gaan we doen? Mentoren zijn zich bewust van hun rol, maar weten vaak niet dat LOB op een andere manier georganiseerd gaat worden of dat de school dit moet gaan doen.
Ik hoor de collega decanen nu zeggen, en is dit mijn taak dan, of is dit een taak van de directie? Ik realiseer me heel goed dat dit een zoektocht is, maar het is wel een reis met uitdagingen en kansen om LOB goed neer te zetten. En om leerlingen straks te leren om eigenaar te worden van hun eigen loopbaanproces. Van leerjaar 1 t/m 4.
Mooi is om de zoektocht gezamenlijk met de directie en afdelingsleiders, teamhoofden, coördinatoren, maar ook vakdocenten op te zetten. Begin eens met het beantwoorden van misschien wel de belangrijkste vragen: Wat willen wij met LOB als school, kijkend naar de profielen en de plaats van LOB binnen deze profielen? Welk type school zijn wij en hoe zorgen we ervoor dat we een goed LOB-beleid neerzetten? Wat vraagt het werkveld? Wat vragen vervolgopleidingen?
Ik begeleid jullie graag in dit proces. Meer weten? Neem contact op met Carol Lamers van Deltatrainingen: Mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel naar 06-51985888.
De volgende voorbeelden van werkvragen kunnen aanleiding zijn voor Teamcoaching:
Hoe motiveren we met ons team leerlingen die niet (meer) gemotiveerd zijn?
Hoe betrekken wij ouders bij het motiveren en begeleiden van leerlingen?
Hoe krijgen we een duidelijke, open communicatie in ons team en durven we elkaar aan te spreken op gedrag?
Hoe krijgen we de neuzen dezelfde kant op?
Hoe creëren we een positieve, inspirerende sfeer in dit team?
Hoe halen we het beste uit onze verschillende persoonlijkheden en talenten?
Hoe krijgen we het voor elkaar om allemaal onze verantwoordelijkheid te nemen?
Neem contact op en we hebben een vrijblijvend kennismakingsgesprek waarbij we de huidige en ideale situatie in kaart brengen. Gezamenlijk maken we een plan van aanpak.
Wat doe je als je je leerlingen niet bij de les houdt? Je constant moet waarschuwen en dat je het gevoel hebt dat er niet naar je geluisterd wordt? Vind je het soms lastig je grenzen te bewaken in de klas? Zou je graag doelgericht en in een prettige sfeer les willen geven en contact met je leerlingen willen maken? Wil je gestructureerd je les geven, zonder dat je de hele les het gevoel hebt "de politieagent" uit te moeten hangen? In de coaching gaan we bekijken en oefenen hoe:
je contact maakt
je grenzen bewaakt
je je les opbouwt
je klassengesprekken voert
je je leerlingen motiveert
wat het effect van jouw gedrag op de leerlingen is
Werkwijze
Ik zal een aantal lessen van jou bijwonen. Na afloop bespreken we de lessen en geef ik je handvatten hoe je je doelen kunt bereiken. Bereid de lessen goed voor. Het is handig als ik van te voren een lesopzet van je krijg met de structuur van je les. Verder bespreken we wat jij lastig vindt en oefenen we samen nieuw gedrag. Ik zal dit ondersteunen met theorie die ik je aanbied in een reader (ook als naslagwerk te gebruiken).We bespreken hoe je het de volgende lessen gaat aanpakken.
We hebben daarover mailcontact (en/of per telefoon en/of skype) en ook via mail geef ik je tips. Na 2 weken komen we weer bij elkaar en zal ik 1 à 2 lessen bijwonen. We bespreken de voortgang en bekijken wat je verder nodig hebt. (Wat gaat al goed? Wat kan nog beter? Welke ondersteuning heb je nog nodig?)
Kosten: €600,00 per dagdeel excl. reiskosten, inclusief tussentijdse begeleiding en materiaal)
Nog vragen? Neem gerust contact op met Carol Lamers 06-51985888 of mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Eigenaarschap in de school (met eventueel de stap naar gepersonaliseerd onderwijs).
De maatschappij verandert, verandert jouw onderwijs mee?
De ham vraag in onderwijs start met : Wat voor studenten/leerlingen willen wij afleveren? Wat vraagt het werkveld/vervolgonderwijs/de maatschappij? Wat betekent dat voor ons onderwijs? Wat vraagt dat van het management/de docenten het OOP en de leerlingen/studenten? De antwoorden op die vragen zijn het startpunt van hoe ik te werk in de school. In samenhang met de missie, visie en kernwaarden van de school, gaan we aan de slag om competenties te ontwikkelen die jou in staat stellen om je leerlingen/ studenten zo te begeleiden dat ze optimaal leren in de 21-ste eeuw. Neem je verantwoordelijkheid door heldere kaders te scheppen voor managers/docenten/leerlingen/studenten, zodat zij eigenaar kunnen worden van hun te behalen doelen.
We bepalen samen wat nodig is om jullie doelen te realiseren. Dat kan op het gebied van Gepersonaliseerd onderwijs, eigenaarschap in de school, doelen stellen vanuit de eindtermen, ontwerpen en ontwikkelen van doelgerichte leeractiviteiten, het begeleiden van leerlingen/studenten en/of beoordelen en feedback geven. In een team leer je het effectiefst. Samen kun je leren, ontwikkelen, uitvoeren, evalueren en reflecteren.
Zie voor meer informatie het model hieronder. Neem gerust contact op voor een vrijblijvende afspraak, ik denk graag met jullie mee.
[Klik op de afbeelding om naar een interactieve pdf te gaan...]
Als schoolleider maak jij het verschil. Jij bepaalt waar jouw school voor staat. Natuurlijk doe je dat niet alleen. Anderen binnen de school helpen je invulling te geven aan je plannen. Maar de plannen, die bepaal jij. Jij bent tenslotte een schoolleider met visie.
Nou valt het in de praktijk wel eens tegen om een heldere visie te ontwikkelen en daar voor te gaan. Nieuwe regels en ontwikkelingen, dagelijkse grote en kleine problemen, voor je het weet slokken ze je tijd en aandacht op.
Hoe maak je de vertaalslag van visie naar dagelijkse praktijk?
Toch is het belangrijk om stil te staan bij wat jouw visie op goed onderwijs is. Wat wil je als school? Wat zijn je waarden? Waar wil je in de toekomst staan? Hoe wil je dat bereiken? Welke beslissingen vraagt dat? Welk gedrag hoort daar bij? Hoe maak je de vertaalslag van visie naar dagelijkse praktijk? Hoe zorg je ervoor dat je collega’s, de leerlingen, hun ouders en je partners in het maatschappelijk veld ervaren wat jouw visie is? En, hoe voorkom je dat ad hoc-beslissingen je visie ondermijnen?
Een doordachte visie helpt je beslissingen te nemen
Wil je verandering sturen, dan moet je de sturing veranderen. Dat is mijn overtuiging. Ik deel hem met Romy de Rijk en Ingrid Schröder. Samen hebben wij een traject ontwikkeld voor schoolleiders. Tijdens dat traject ontwikkel je al werkende een visie. Geen papieren tijger, maar een bezielde visie die we zo formuleren dat het de basis wordt van je dagelijkse handelen. Alleen zo breng je je visie tot leven. Een stevige, doordachte visie helpt je beslissingen te nemen. Je weet immers waar je naar toe wilt.
Voor wie?
Voor schoolleiders die zich niet langer door ad hoc beslissingen of de waan van de dag willen laten leiden. Voor schoolleiders die op basis van een heldere, bezielde visie leiding willen geven.
Werkwijze
Dit traject is 100% maatwerk. Na een verkennend gesprek maken wij een plan om binnen een vastgestelde periode tot een gedegen, doorleefde visie te komen. We helpen je vervolgens je visie naar de dagelijkse praktijk van jouw school te vertalen.
Meer info?
Neem dan contact op met Carol en ontdek wat zij voor jou kan betekenen. Bel Carol: 06 – 51985888 of stuur haar een mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Wil je je medewerkers kunnen inspireren, motiveren en verbinden? Wil je het beste uit je medewerkers halen? In de training coachend leidinggeven leer je de individuele ambities en kwaliteiten te verbinden met de doelen van de afdeling en/of school. Je verhoogt het zelfsturend en zelfoplossend vermogen van je medewerkers. Je leert effectieve gesprekken te voeren die zowel ondersteunend, als confronterend en uitdagend zijn.
Wat is coachend leidinggeven? Coachen is gericht op het begeleiden van mensen zodat ze leren tot betere prestaties te komen. Bij leidinggeven draait het om doelen stellen en resultaten halen. Coachend leidinggeven combineert deze beide vormen.
Bij coachend leidinggeven staan het verbeteren van prestaties én de ontwikkeling van medewerkers voorop. De leidinggevende stelt vragen die de medewerker prikkelen en aanzetten tot nadenken. Hij of zij moedigt de medewerker aan om uitdagingen aan te gaan en in actie te komen. Coachen is dus iets anders dan het instrueren van medewerkers. Je brengt geen kennis en ervaring over, maar je stelt zodanige vragen dat de medewerker zelf gaat nadenken over wat het beste is. Coachen is eigenlijk niets anders dan jouw medewerkers stimuleren tot grotere zelfstandigheid en betere prestaties. Je ondersteunt, adviseert, stimuleert en enthousiasmeert!
Competenties Je versterkt de volgende competenties:
aanspreken
coachen
gespreksvaardigheid
inlevingsvermogen
doelgerichtheid
resultaatgerichtheid
Resultaten Je leert:
in welke mate jij een coachend leider bent en hoe jij die stijl meer kunt aanwenden
vaardiger te worden in coachende gesprekken
vertrouwen op te bouwen als coachend leider
het potentieel van je team optimaal te benutten
coachen op competentieontwikkeling
effectieve ontwikkelgesprekken voeren
eigenaarschap van je medewerkers te vergroten
omgaan met weerstand en belemmeringen
Werkwijze
Een zeer praktische 3-daagse training waarin theorie over coachend leidinggeven veelvuldig wordt afgewisseld met het oefenen van praktijksituaties. Met deze afwisselende training haal je het beste uit je medewerkers en maak je je eigen werk uitdagender. Morgen kan je het geleerde al toepassen in je school. Deze training wordt in company gegeven.
Voor een groep van maximaal 8 leidingevenden zijn de kosten €1500,00 per dagdeel (BTW vrij, inclusief materiaal, exclusief reiskosten).
Carol is beschikbaar als spreker in zowel Nederland als België voor het geven van presentaties en workshops voor groepen vanaf 20 deelnemers.
Carol deelt tijdens dergelijke bijeenkomsten haar specialisme: Hoe voer je loopbaanleergesprekken met je leerling/student? Hoe geef je activerende, doelgerichte en gedifferentieerde lessen? Wat betekent formatief handelen en wat is daar voor nodig? Hoe houd je de orde in orde in je klas? Hoe zorg je ervoor dat je niet in de redders rol stapt als leerlingen jou om hulp vragen of in de aanklagersrol als leerlingen niet doen wat jij wil? De presentaties zijn interactief en praktijkgericht.
Carol staat bekend om het feit dat ze haar ervaring en kennis met enthousiasme en verve weet over te brengen. Of dat nu voor een groep van 25 of 250 deelnemers is en ongeacht of het gaat om een presentatie van 20 minuten of een workshop van 2 uur.
De deelnemers gaan naar huis met nieuwe inspiratie, nieuwe ideeën en concrete tips die ze direct in de praktijk kunnen toepassen.