
Hieronder vind je tips om je les goed te beginnen, aandacht te vragen, een goede instructie te geven en je les af te sluiten.
Tips om je les goed te beginnen:
- Ga duidelijk zichtbaar bij de deur staan en maak contact met de leerlingen.
- Zeg gedag, geef zo nodig, gewenst gedrag aan met een glimlach. “Zet je die pet even af?”
- Toon belangstelling (hoe ging de voetbalwedstrijd?) en noem leerlingen bij naam.
- Sta er zelfverzekerd: rechtop, voeten wat uitelkaar en je hoofd omhoog, neem een open en energieke houding aan.
- Stem af op de leerlingen en houd contact. Als er iets gebeurd is, laat ze even stoom afblazen, dan kan je straks sneller met je les beginnen.
Tips om aandacht te vangen:
- Neem duidelijk de leiding, laat zien en horen dat je wilt beginnen. “Jongens en meisjes we gaan beginnen, dus monden dicht en kijk me aan. Daan, …Tim…Sofie, let even op. Ja. Vandaag gaan we …”
- Vang de aandacht met een pakkende openingszin: “We gaan vandaag iets bijzonders doen en ik ben benieuwd of dat gaat lukken”
- Zodra je de aandacht hebt benoem je wat de leerdoelen voor vandaag zijn (deze staan ook op het bord, zodat je er tijdens de les ook naar terug kunt verwijzen). “Aan het eind van de les kun je de persoonsvorm uit een zin halen en weet je wat een persoonsvorm is en waarom het belangrijk is dat je dat kunt.”
- Zodra een leerling jou in de rede valt, grijp je in: non verbaal ( kijk de leerling aan en schud je hoofd) of verbaal (Anneke, doe je ook mee?) Onderbreekt deze leerling je weer dan geef je hem/haar de keuze: “Anneke wat doe je, doe je mee of kom je hier vooraan zitten? “ Laat Anneke kiezen wat ze doet. Als ze gekozen heeft voor meedoen en ze onderbreekt nog een keer, wees dan consequent en zet haar vooraan neer.
Tips om een goede instructie te geven:
- Praat luid en duidelijk en geef aan hoe lang je instructie duurt. Houd het kort en bondig.
- Geef aan wat de leerlingen gaan doen.
- Geef aan hoe ze het moeten doen.
- Geef aan hoe lang ze ervoor krijgen.
- Welke hulp mogen ze gebruiken? (Woordenboek, rekenmachine, overleggen met zijn tweeën?)
- Wat moeten ze doen als ze klaar zijn?
- Wat doen we met de opbrengst? (nakijken, presenteren, bespreken, inleveren?)
Tips om de les af te sluiten:
Ik zie vaak dat de les afsluiten door tijdgebrek afgeraffeld wordt. Dat is jammer, omdat je daarmee echt een kop en staart aan je les geeft en de leerlingen bewust maakt van wat ze deze les geleerd hebben. Het is een oogstmoment. Zonde om daar geen tijd aan te besteden. Begin er dus op tijd mee.
- Rond de werkvorm af. Stel nog een aantal controlevragen en check of alles begrepen en duidelijk is.
- Zorg dat duidelijk is wat de leerlingen thuis moeten doen. (Huiswerk op bord en bespreken hoe ze het moeten doen en wat ze moeten doen)
- Vat samen wat jullie vandaag gedaan hebben of laat dat een leerling doen.
- Vraag uit of de leerdoelen gehaald zijn. Wat heb je geleerd? Wat ging goed? Wat gaat nog niet? Wat ga je daaraan doen?
- Spreek uit dat je tevreden bent, als je dat ook echt bent.
- Benoem de regels van het opruimen, stoelen aanschuiven.
- Neem afscheid.
Zo zijn er nog veel meer tips te geven voor je lessen. Wil jij tips die specifiek op jouw lessen van toepassing zijn? Neem dan contact op voor een lesbezoek met aansluitend een coaching gesprek en verslag van je les.
Succes!