Welke vragen stel je in de les en wat is je doel?
1. Zichtbaarheid van het denken
Door het stellen van vragen wordt het voor de docent zichtbaar en hoorbaar hoe de leerlingen er voor staan. (begrijpen ze de stof?) N.a.v. de vragen kan de docent besluiten de instructie of de werkwijze aan te passen.
2. Aansluiten bij voorkennis
Door het stellen van open vragen (beginnen met: wie, wat waar, wanneer, hoe, welke, wat maakt dat?) kom je te weten wat de leerlingen al weten van een bepaald onderwerp. Het aansluiten bij voorkennis in het geven van uitleg of instructie resulteert in beter onthouden en betere leerresultaten.
3. Effectieve beklijving van nieuw te leren informatie
Het stellen van vragen is één van de sleuteltechnieken om leerlingen aan te moedigen een productieve interactie met de leerstof aan te gaan. Informatie beklijft beter.
Wat vraag je?
Welke vragen docenten stellen, is bepalend voor de kwaliteit van het denkproces bij de leerlingen. Vragen brengen het leerproces op gang.
Vier leerniveaus van vragen stellen:
Niveau van vragen | Voorbeelden uit Roodkapje |
1. | Onthouden: | Waar zei de grote wolf dat zijn grote ogen voor waren? |
2. | Begrijpen: | Wat voor soort meisje was Roodkapje? |
3. | Integreren: | In welk opzicht is de moeder van Roodkapje hetzelfde als jouw moeder? In welk opzicht is ze verschillend? |
4. | Creatief toepassen: | Welke gedeelten van het verhaal van Roodkapje zijn gebaseerd op geloven? |
Niveau 1 en 2 vragen leveren lagere orde van leren op en niveau 3 en 4 vragen leveren hogere orde leren op. Het uitgangspunt van ons denken is dat op verschillende niveaus van vragen stellen elkaar nodig hebben. Begrijpen zonder kennis, is leren zonder inhoud. Meer gericht zijn op hogere orde leren schept een interactiever leerklimaat voor leerlingen dan in het geval van gerichtheid op vooral onthouden en begrijpen.
Hoe stelt de docent een vraag?
Het verdelen van beurten
Reageren op antwoorden
Bron: Effectief Leren, Ebbens en Ettekhoven
Heb je nog vragen? Neem dan gerust contact op.