Tips voor het geven van feedback:
Praat over concreet gedrag i.p.v. over de persoon.
Praat in Ik-boodschappen.
Praat over feitelijke waarnemingen, zonder interpretaties en oordeel.
Doe dat zo snel mogelijk na het waarnemen van het gedrag.
Wees kort, specifiek en to the point.
Ga na of de ontvanger de feedback heeft begrepen. Vraag het zo nodig expliciet na.
Houd de relatie open; toon respect.
IK-boodschappen
Een IK-boodschap bestaat uit vier onderdelen (IK + 4 G’s):
ik beschrijf het gedrag van de ander, waar IK moeite mee heb (of dat MIJ aanspreekt)
ik verwoord het gevoel, dat het gedrag bij MIJ oproept
ik benoem de gevolgen, die dat gedrag op MIJ heeft
ik spreek MIJN wens uit voor een volgende keer
Twee voorbeelden van feedback met IK-boodschappen
IK + 4 G’s
Gedrag IK zie dat jullie tijdens de vergadering steeds onderling zitten te praten.
Gevoel IK voel me geïrriteerd,
Gevolg want IK kan me op deze manier niet concentreren op de vergadering.
Gewenst IK zou willen dat je voortaan je gedachten hardop uitspreekt.
IK + 4 G’s
Gedrag IK zie dat je langs me heen kijkt als ik praat.
Gevolg IK denk dan dat het je niet interesseert.
Gevoel IK voel me daardoor niet serieus genomen.
Gewenst IK zou willen dat je me voortaan probeert aan te kijken.
Tips voor het ontvangen van feedback:
Luister rustig naar de feedback en bedenk dat je erop mag reageren.
Probeer de feedback te begrijpen. Vraag door naar wat de ander precies bedoelt.
Accepteer de feedback (bedenk daarbij dat “accepteren” niet hetzelfde hoeft te zijn als “eens zijn”).
Laat eerlijk blijken wat het je doet.
Neem de verantwoordelijkheid voor het al dan niet veranderen van je gedrag n.a.v. de feedback.
Houd de relatie open; toon respect.