Enige tijd geleden mocht ik op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, samen met een aantal van mijn trainsters, een workshop: “How2talk2teens?” voor ouders verzorgen. Die ochtend werd een studiekeuze event voor leerlingen (uit 3/4 Havo, MBO en 3/4/5/VWO) én hun ouders georganiseerd, met als doel dat de tieners een stapje verder komen in hun studiekeuzeproces.
Wij spraken met ouders over wat zij lastig vinden in de begeleiding van het keuzeproces van hun tiener. We oefenden gesprekken. Ouders zagen in dat eigenlijk hun eigen oordeel en angst in de weg zit om hun tiener echt goed te kunnen begeleiden in een juiste stap na het Voortgezet Onderwijs. Heel herkenbaar! Zelf heb ik ook drie studerende kinderen en dan kan je veel weten over communicatie als trainer en coach, maar als het over je eigen kind gaat, lijkt het alsof je al die kennis en technieken, bij lastige gesprekken, zo laat varen.
Mijn dochter had ruim een half jaar een studie aan het HBO gedaan, maar kwam erachter, dat deze niet bij haar paste. Ze brak haar studie af en besloot een tussenjaar te nemen om uit te zoeken welke studie beter bij haar past. Halverwege dat jaar zei ze tegen me: “Mama, ik denk dat ik nog maar een tussenjaar neem.” Ik reageerde fel met “Dat gaan we dus niet doen!” Ik reageerde zo uit zorg en angst, maar was direct het contact met haar kwijt. Toen probeerde ik het met allerlei vragen: “Wat ga je dan doen? Wat gaat je dat opleveren nog zo’n tussenjaar?” Ook met deze vragen kreeg ik geen contact met haar. Toen gooide ik het over een ander boeg en zei: “Nog een tussenjaar? Vertel.” Toen vertelde ze me dat ze zo bang was om weer een verkeerde keuze te maken en dat het weer zou mislukken. Toen konden we het over haar angst hebben en hadden we weer echt contact. Na een zoektocht door te netwerken, ervaringen op te doen en gesprekken is ze in september weer gestart met een andere studie.
De ouders in de workshop hadden soortgelijke voorbeelden. In de workshop hebben zij geoefend met echt luisteren naar hun tiener, open vragen stellen en aansluiten. Ze hebben geoefend met hoe zij hun tiener in de regie kunnen zetten, in plaats van het invullen voor hun kind. Kleine keuzestapjes maken is ook goed. Je kunt niet als doel hebben dat je tiener na 1 of 2 gesprekken precies weet wat hij/zij wil.
Wat is het recept voor een prettig keukentafelgesprek met je tiener? (Of ergens anders waar je gemakkelijk praat: b.v. in de auto of tijdens een wandeling):
Veel succes!
Carol Lamers | www.deltatrainingen.nl