In mijn werk als coach/trainer in het onderwijs, zit ik vaak achter in de klas bij docenten. Ik zie ze dan vooral hard werken. Ze staan lang uit te leggen, eventueel met behulp van een Power Pointpresentatie, waar ze in sneltreinvaart doorheen gaan of juist tergend langzaam. Het effect op de leerlingen is, dat ze nog eens lekker onderuitzakken en het over zich heen laten komen, zonder dat er veel binnenkomt. Uit onderzoek van de Erasmus Universiteit is gebleken dat met deze vorm van lesgeven 5 tot 10 % van de inhoud blijft hangen. Daar sta je je best niet voor te doen als docent.
Hoe dan wel? Maak je leerlingen actief. Laat ze zelf werken en maak gebruik van activerende werkvormen. Afhankelijk van wat je leerdoel is in die les, kies je een werkvorm die je helpt je leerdoel te halen.
In het artikel van vandaag heb ik zo'n activerende werkvorm uitgewerkt. Het is de expertles, die je op ieder niveau kunt toepassen. Het mooie aan deze activerende werkvormen is dat het leerrendement omhoog gaat naar 90%!
Wil jij nog veel meer van deze activerende werkvormen aan den lijve ondervinden en er mee experimenteren? Geef je dan op voor de training:
Activerende didactiek en samenwerkend leren.
Misschien is het je opgevallen dat Deltatrainingen een nieuwe huisstijl heeft. Daar hoort ook een eigen
Facebookpagina bij. Neem maar eens een kijkje, like ons en blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes en tips.
En ben jij diegene op school die zich bezig houdt met de scholing van docenten? Vraag dan
de gratis waaier met tips aan.
Ik wens je veel leesplezier, succes met de laatste loodjes en een heerlijke vakantie.