Leerlingen ervaren het onderwijs vaak als saai, ze willen graag meer afwisseling en meer keuzevrijheid. Vraag aan leerlingen wat ze willen, dan komen er antwoorden als: "Ik wil rustig aan het werk kunnen", of "Ik wil doen wat ik leuk vind". Afwisselende, uitdagende lessen motiveren hen.
Voor docenten is het soms lastig om leerlingen bij de les te betrekken, om ervoor te zorgen dat iedereen de lesstof begrijpt. De overtuiging hoe leerlingen het beste leren, past bovendien vaak bij de eigen leerstijl en intelligentie van docenten.
Uit onderzoek blijkt dat samenwerkend leren effectiever is dan leren in het traditionele onderwijs. Samenwerkend leren heeft een positieve invloed op de cognitieve en sociale ontwikkeling van leerlingen. Elkaar onderwijzen, hardop denken en actief bezig zijn met de stof blijken essentieel.
Daarom vind je in deze nieuwsbrief 5 activerende samenwerkende werkvormen die je zo in kunt zetten in je klas. Het is wel belangrijk dat je kijkt welke werkvorm past bij wat je wilt bereiken in die les. (Leerdoelen).
Veel plezier bij het lezen en uitproberen van deze werkvormen.
Wil je echt leren hoe je je leerlingen activeert, motiveert en inspireert? Schrijf je dan in voor de training Activerende didactiek en samenwerkend leren die op 21 mei en 4 juni (terugkomdag) in Nijmegen gegeven wordt