Ben je decaan of mentor en heb je geregeld gesprekken met studenten, waarin vooral jij hard aan het werk bent door oplossingen te zoeken en aan te dragen of waarin je vooral tegen de leerling praat en niet met de leerling? Krijg je de leerling niet aan het reflecteren? Wellicht maakt je leerling niet de juiste (studie)keuze.
Uit landelijk onderzoek in het vmbo en mbo blijkt dat veel tegen en over de leerling wordt gezegd maar nauwelijks met de leerling wordt gesproken. Hoe maak je de leerling tot hoofdrolspeler in zijn eigen loopbaan? Scholen staan voor de uitdaging de kwaliteit van de keuzes van een leerling voor opleidingsrichting en beroepstoekomst te verbeteren. Dit vraagt om een dialoog met de deelnemer over zijn talenten, vaardigheden, ambities en affiniteiten en de ontwikkeling van de school tot een loopbaancentrum waarbij het beroepenveld een belangrijke inbreng heeft.
Loopbaanleren betekent:
- jongeren leren keuzes te maken
- jongeren leren te reflecteren op hun loopbaancompetenties
- optimale talentontwikkeingvan jongeren
In het E-zine van vandaag vind je een tool die je kunt gebruiken bij je loopbaanleergesprekken met leerlingen of studenten.
Wil je echt leren hoe je constructieve gesprekken voert en de leerling aanzet tot actie en reflectie? Lees hier dan meer informatie over op mijn website bij de training Loopbaanleergesprekken voeren met studenten. Deze wordt op 28 maart en 11 april (terugkomdag) in Nijmegen gehouden. Schrijf je hier in.
Het is ook mogelijk met je team op jouw school deze training te volgen.