Training en Coaching in het onderwijs
Hallo ,
Wil jij in september weer geïnspireerd met een koffer vol nieuwe tools het schooljaar beginnen? Kom dan naar de Zomerschool van Carol en geef je op voor de training “De vijf rollen van de docent”, die op vrijdag 25 augustus 2017 op een mooie locatie in Nijmegen gegeven wordt.
Of ga je voor de training “Formatieve assessment”? Maak leren zichtbaar door formatieve evaluatie en toetsing. Deze geef ik op woensdag 23 augustus 2017 in Nijmegen.
Voor vragen bel of mail gerust: info@deltatrainingen.nl of 06-51985888
Ik wens je een heerlijke zomer. En zien we elkaar op 23 of 25 augustus!
Zonnige groet, Carol Lamers
***Summerschool Training*** De vijf rollen van de docent (1 dag)
Een effectieve docent weet in de klas een situatie te scheppen die leerlingen in een leermodus brengt (en houdt!). De vijf rollen helpen daarbij: de rol van gastheer, presentator, didacticus, pedagoog en afsluiter. Elke rol hoort bij een bepaalde fase van de les en kent specifiek gedrag. Deze training is gebaseerd op het boek "De vijf rollen van de leraar" van Martie Slooter (CPS, 2009, ISBN 978-90-6508-616-7) De gastheer verwelkomt zijn leerlingen bij binnenkomst en maakt bewust contact. De docent als presentator verandert zijn focus van individueel contact naar contact met de hele groep. Hij vertoont daarbij leiderschapsgedrag en bepaalt de regels voor de komende les. De docent als didacticus legt de leerstof op verschillende manieren uit en activeert vervolgens het denkproces bij de leerlingen en geeft hierop feedback. De effectiviteit van de docent wordt zichtbaar in het leergedrag van leerlingen. De pedagoog zorgt voor een veilig leerklimaat, duidelijk en voorspelbaar. In de rol van afsluiter laat de docent de leerlingen reflecteren op lesinhoud en leerproces: zijn de lesdoelen behaald? En sluit zijn les op een effectieve manier af. In dit filmpje worden de rollen nog een keer uitgelegd.
Docenten die de vijf rollen goed beheersen, beïnvloeden op een positieve manier het leerproces en de leerlingresultaten en hebben een optimale basis om meer complexere vaardigheden te ontwikkelen, zoals bijvoorbeeld activeren, motiveren en differentiëren.
In deze training leer je:
- Wat de vijf rollen van de docent zijn en welk gedrag erbij hoort
- Hoe je een goede les met structuur geeft
- Hoe je lesdoelen formuleert en evalueert
- Hoe je de aandacht krijgt in de les
- Hoe je grenzen stelt.
Werkwijze:
Practice what you teach: Deze hele dag is één grote les, zoals een goede les eruit hoort te zien. Je ervaart dus zelf hoe het is om op deze manier les te krijgen. Je oefent met het gedrag wat hoort bij de 5 rollen, ondersteund door theorie. Lees hier wat andere deelnemers van deze training vonden.
Datum:
De training wordt op vrijdag 25 augustus 2017 van 9.30 tot 16.30 uur in Nijmegen gegeven.
Kosten:
De kosten bedragen €300,00 per persoon inclusief koffie, thee, lunch en materiaal.
NU INSCHRIJVEN
***Summerschool Training*** Formatieve assessment (1 dag)
Maak leren zichtbaar door formatieve evaluatie en toetsing.
Hoe hard docenten ook hun best doen, er is altijd wel een wens om leerlingen nóg beter te laten presteren. De wil om te blijven leren, om steeds verder te komen en je te ontwikkelen, zit in de mens ingebakken. Succesvolle docenten hebben passie voor het leren van hun leerlingen/studenten en voor hun vooruitgang. Een bewezen effectieve manier om nog meer uit je leerlingen/studenten te halen is formatieve assessment.
Formatief wordt vaak afgezet tegen summatief in de context van "beoordelen". Als je summatief beoordeelt, geef je een cijfer of oordeel over een product (voldoende, onvoldoende). Beoordeel je formatief, dan ben je gericht op de ontwikkeling: wat is goed en hoe kun je het nog beter maken?
 Formatieve assessment is een manier om leerlingen/studenten te helpen een volgende stap te zetten in hun leerproces. Je focust daarbij op hun ontwikkeling. Dit doe je door leerlingen de juiste vragen te stellen en feedback te geven op het leren (teacher assessment). Maar leerlingen/studenten leren ook van gesprekken met hun klasgenoten (peer-assessment). Bovendien leren ze om te reflecteren op hun eigen leerresultaten (self-assessment).
Deze training is gebaseerd op het boek van John Hattie: "Leren zichtbaar maken" en het praktijkboek van Shirley Clarke: "Leren zichtbaar maken met Formatieve Assessment". Wanneer is deze training iets voor jou/jouw team of school?
- Als je iedere leerling/student wilt laten zien dat hij kan groeien.
- Als je het belangrijk vindt dat leerlingen/studenten eigenaar worden van hun leerproces.
- Als je de focus wilt leggen op het leerproces en niet op ‘het juiste antwoord geven’.
In deze training gaan we aan de slag met:
- De essentie van formatieve assessment in de leercultuur van de school en de klas
- Leerdoelen, succescriteria en excellentie ontwikkelen
- Formatieve evaluatie en toetsing
Werkwijze:
In deze training worden theorie en praktijk afgewisseld, ik ga uit van praktijksituaties van de docenten. Mijn aanpak is vooral praktisch. Neem eigen lesmateriaal en een laptop mee, want we ontwikkelen nieuw materiaal en lessen.
Data: De training wordt op woensdag 23 augustus 2017 van 9.30 tot 16.30 uur in Nijmegen gegeven.
Kosten: De kosten bedragen €300,00 per persoon inclusief koffie, thee, lunch en materiaal.
Nu inschrijven
Volg Deltatrainingen
Carol Lamers | Leuvensbroek 1226 | 6546 XS Nijmegen

|