Leergang voor docenten/coaches: hoe leer ik leerlingen of studenten zelfregulerend leren?

De kracht van de meester is, de wil om zelf te blijven leren

Herken je dit?

  • Je hebt bepaalde stof al drie keer uitgelegd en je gaat er vanuit dat je leerlingen of studenten het nu wel begrijpen. Bij de toets blijkt dat maar een klein gedeelte van de leerlingen/studenten het echt snapt.
  • Dat leerlingen of studenten zeggen hard geleerd te hebben, maar de stof niet beheersen.
  • Dat leerlingen of studenten wel een planning kunnen maken, maar zich er niet aan houden.
  • Dat leerlingen of studenten het lastig vinden doelen te stellen en daarop te reflecteren.
  • Dat studenten of leerlingen niet helpende keuzes maken in hun leerproces.

leermeester in leren

Dan zouden jouw leerlingen of studenten weleens baat kunnen hebben bij meer ondersteuning in hun zelfregulerend leren. En zelfregulerend leren gaat niet vanzelf ( Patrick Sins, lector Leren aan Hogeschool Rotterdam). Jij als docent/coach kan daarin het verschil maken voor je leerlingen en studenten. Je geeft ze daarmee vaardigheden mee voor een leven lang leren.

Om zelfregulerend te leren, moeten leerlingen en studenten beschikken over vaardigheden waarmee ze hun eigen leerproces kunnen sturen. Zelfregulatie vindt plaats voor, tijdens en na het leren. Daardoor kunnen ze eigenaar worden over hun eigen leren.

Eigenaarschap van leren is steeds belangrijker geworden in het onderwijs omdat de rol van de leerling verandert van passieve ontvanger naar meer autonome actor. Het vermogen om eigenaar van het eigen leerproces te zijn, is naast de schooltijd, ook relevant voor het werkende leven dat steeds veranderlijker wordt.

De docent heeft een belangrijke rol bij het stimuleren van zelfregulatie. Leerlingen worden stap voor stap zelfstandiger, door ze keuzes te bieden, leerstrategieën te demonstreren en feedback te geven. Zo vindt een geleidelijke overgang plaats van sturing door de docent naar meer zelfregulatie. Dit geldt voor zowel jonge als oudere leerlingen of studenten binnen verschillende schooltypen.

In deze leergang leiden we je op tot een (Leer)meester in leren. Deze leergang is onderbouwd met theorie, die we vertalen naar jouw praktijk. De leergang bestaat uit 4 dagen, verspreid over 4 maanden, zodat je de tijd hebt telkens het geleerde in praktijk te brengen en je voor te bereiden op de volgende bijeenkomst.

Programma:

Dag 1: Wanneer is het goed?

  • Wat zijn mijn doelen en verwachtingen als docent/coach voor deze leergang? (Deze kunnen gaandeweg de leergang veranderen)
  • Wat verwacht ik van mijn leerlingen of studenten? (Doelen, criteria en kwaliteitsbesef; wanneer is het goed?)
  • Kernconcepten van mijn vak: dat zijn basiselementen van het vak, die een leerling moet kennen/begrijpen en kunnen toepassen om jouw vak te snappen. Hoe breng ik deze kernconcepten mijn studenten of leerlingen bij?

Dag 2: Zelfregulerende vaardigheden

  • Wat zijn zelfregulerende vaardigheden? Wat zijn de 3 fasen van Zelfregulerende Vaardigheden (Zimmerman) en hoe ondersteunt dit de leerling of student in het ontwikkelen van zelfregulatie? Wat zet ik in als docent om zelfregulatie bij studenten of leerlingen te ontwikkelen?
  • Als ik als docent expliciet aangeef WAT ik wil dat je als leerling of student weet of kunt, dan is het meer dan wenselijk om ook handvatten te geven HOE je dat het beste kunt doen. (Patrick Sins).

Dag 3: Helpende keuzes in het leerproces

  • Wat kan je als docent doen om leerlingen of studenten de juiste keuzes in hun leerproces te laten maken? Vanuit jouw casuïstiek onderzoeken we welke interventies daarbij helpend zijn. Enkele voorbeelden daarvan zijn:
    • Je kunt voordoen aan je leerlingen of studenten hoe jij iets, wat je wilt leren, aanpakt (modelling).
    • Je biedt ondersteuning nèt boven het niveau van de leerling en je bouwt het vervolgens geleidelijk aan af (Scaffolding).
    • Je onderzoekt welke executieve functies nog ontwikkeling behoeven bij de student of leerling en je doet hierop een interventie.
    • Je laat je student of leerling tijdens een coachgesprek een doel stellen en daarop reflecteren.

Dag 4: Jouw leerreis

  • Vanuit jouw casuïstiek en leerdoelen neem je ons mee op jouw leerreis. Wat heb je geleerd, uitgeprobeerd, ervaren en welke vragen heb je nog? Hoe heb je jouw zelfregulerende vaardigheden ontwikkeld?
  • Verdieping en verbreding naar aanleiding van jullie leervragen.

Data:

Leergang start 2024: 10 oktober 2024, 7 november 2024, 12 december 2024 en 23 januari 2025

Leergang start 2025:13 januari 2025, 17 februari 2025, 17 maart 2025 en 14 april 2025
De leergang wordt gegeven op een mooie locatie rondom Nijmegen. Lunch, koffie en thee zijn inbegrepen.

Tijden: van 9.30 tot 16.30 uur
Kosten: €1850,00 (BTW vrij)

In company: Deze leergang kan ook op scholen in teams gegeven worden. Er kunnen maximaal 14 docenten/coaches deelnemen aan de leergang. De totale kosten voor vier dagen zijn dan €12000,00 (BTW vrij, exclusief reiskosten voor de trainer).

Contact:

Heb je interesse in deze leergang? Neem voor meer informatie contact op met Carol Lamers 0651985888 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of schrijf je hier in.

 phone   whatsapp  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.