Welke vaardigheden zijn er nodig in de huidige kennissamenleving? Wordt er in het onderwijs voldoende aandacht besteed aan vaardigheden die leerlingen nodig hebben om in de veranderende maatschappij goed te kunnen leven, leren en werken?
Vaardigheden als creativiteit, kritisch denken, samenwerken, ICT-geletterdheid, sociale vaardigheden, probleemoplossend vermogen en communicatie blijken hiervoor nodig. Dergelijke vaardigheden worden samengevat met de term 21st century skills. Docenten zullen in staat moeten zijn onderwijs te bieden waarin leerlingen deze vaardigheden (verder) ontwikkelen.
Uit onderzoek blijkt dat de 21e eeuwse vaardigheden nog weinig doelgericht en structureel aan de orde komen in het onderwijs. Er is beperkte aandacht voor de vaardigheden en in reguliere methodes komen ze weinig substantieel en systematisch voor.
Vooral creatief en probleemoplossend denken en handelen en digitale geletterdheid waren nog weinig uitgewerkt. Dit zijn ook de vaardigheden waarover docenten aangeven behoefte te hebben aan meer kennis en inzicht in wat de vaardigheden concreet inhouden en aan lesmaterialen voor concrete houvast in de praktijk.
Lees meerLees minder
In deze training gaan we aan de slag met:
- Het stimuleren van hoger orde leren (Taxonomie van Bloom); je past je huidige lessen hierop aan.
- Wat betekent creativiteit voor het leren en onderzoeken in de 21e eeuw en hoe kun je dit implementeren in je lessen?
- Hoe (her) schrijf je lesopdrachten, zodat er wordt aangezet tot divergeren en convergeren?
- Wat is kritisch denken en hoe kan je je leerlingen hiertoe aanzetten?
- Welke andere 21e eeuwse vaardigheden komen kijken bij kritisch denken? (mediawijsheid/informatievaardigheden/onderzoekvaardigheden)
- Hoe kan ik leerlingen/studenten nog meer laten samenwerken?
Werkwijze
In deze training worden theorie en praktijk afgewisseld, ik ga uit van jullie praktijksituaties. Wat zijn voor jullie belangrijke 21e eeuwse vaardigheden? De training wordt in 2 dagen gegeven. Deze training kan ook in een verkorte versie in drie dagdelen gegeven worden. In de training ontwikkel je opdrachten en lessenreeksen die je de volgende dag kunt geven in je klassen.
Voor een groep van maximaal 14 docenten zijn de kosten €1500,00 per dagdeel inclusief materiaal, exclusief reiskosten, BTW vrij). Locatie op de school of op locatie van de opdrachtgever.